Vlaanderen

Standbeeld Para-Commando ‘Me and my Pal’

Periode: Na 1958
Type: Kunst
Militair of Burger: Militair
Status: Niet beschermd
Datum registratie: 
17/06/2017
Datum inhuldiging: 
5/9/2014
Locatie: 
Kort bij de metrostations Alma & Kraainem, aan de Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaartkerk op de Emile Vanderveldelaan, op de hoek met de Veldkapellaan
Info Dirk Tavernier (5 juni 2017):
 
Standbeeld en informatieborden Para-Commando ‘Me and my Pal’
 
De site werd opgericht op initiatief van de ANPCV Régionale Brabant (Amicale Nationale Para-Commando/ Para-Commando Vriendenkring).
 
Het betreft een bijzonder fraai en sprekend, bijna levensgroot standbeeld van een paracommando in wapenuitrusting die een gewonde kameraad op de rug draagt : 'Me and my Pal' van meester-beeldhouwer Thierry Lauwers, bestaande uit gesoldeerde of gelaste metaalplaa

Vliegtuig in metaaldraad

Periode: WOII
Type: Kunst
Militair of Burger: Militair
Status: Niet beschermd
Datum registratie: 
17/06/2017
Eigenaar: 
Familie Verelst-Christiaens
Locatie: 
Zaventemsesteenweg,127, Diegem. Tegenover RENO Meubelen & Keukens.

Info Dirk Tavernier (7 juni 2017):

Grafzerk van soldaat Karel Buijens van het Militair Vliegwezen

Periode: WOI
Periode: Tussen WOI en WOII
Type: Begraafplaats
Militair of Burger: Militair
Status: Niet beschermd
Datum registratie: 
12/06/2017
Datum gebeurtenis: 
3/10/1927
Locatie: 
Begraafplaats Vilvoorde Centrum, Mechelsesteenweg
Grafzerk van soldaat Karel Buijens (°5 maart 1881, †3 oktober 1927) van het Militair Vliegwezen.

Gedenkteken voor de bemanning van Lancaster NN775

Periode: WOII
Type: Gedenkteken
Militair of Burger: Militair
Status: Niet van toepassing
Datum registratie: 
10/06/2017
Datum gebeurtenis: 
05/03/1945
Datum inhuldiging: 
28/04/2017
Eigenaar: 
Gemeente Glabbeek
Locatie: 
Grotestraat, voor het gemeentehuis

Op 5 maart 1945 crasht Lancaster NN775 van 514 Squadron te Glabbeek. De volledige bemanning komt om. Plaatselijke onderzoekers brengen het verhaal van deze crash in kaart en de gemeente zorgt voor een herinneringsbord aan de plaats van de crash. De onthulling ervan heeft plaats op 11 november 2015.

Herdenkingsbord voor en graf van korporaal Joseph Toussaint, slachtoffer van de crash van C-119 CP36 op 19 juli 1960

Periode: Na 1958
Type: Gedenkteken
Militair of Burger: Militair
Status: Niet van toepassing
Datum registratie: 
09/06/2017
Datum gebeurtenis: 
19/07/1960
Datum inhuldiging: 
11/11/2016
Eigenaar: 
Gemeente Glabbeek
Locatie: 
Zuurbemde (straatnaam), Glabbeek, aan de kerk van Zuurbemde

 Kort na de onafhankelijkheid van Belgisch Congo, op 1 juli 1960, braken rellen uit en de Congolezen keerden zich tegen de Belgen en andere blanke kolonialen. Daarom zette de Belgische regering een militaire interventie op en in allerijl werden troepen en vliegtuigen naar Congo gezonden. O.a. de 3e Marscompagnie VVE (Vliegveld Verdedigings Eenheden) werd op 17 juli 1960 met twee Douglas DC-6en van Sabena naar Usumbura (tegenwoordig Bujumbura in Burundi) gevlogen.

Herdenkingsbord voor soldaat Renatus Vanhove, slachtoffer van de crash van C-119 CP36 op 19 juli 1960

Periode: Na 1958
Type: Gedenkteken
Militair of Burger: Militair
Status: Niet van toepassing
Datum registratie: 
09/06/2017
Datum gebeurtenis: 
19/07/1960
Datum inhuldiging: 
11/11/2016
Eigenaar: 
Gemeente Glabbeek
Locatie: 
Dorpsstraat, Glabbeek, aan de kerk van Kapellen

Kort na de onafhankelijkheid van Belgisch Congo, op 1 juli 1960, braken rellen uit en de Congolezen keerden zich tegen de Belgen en andere blanke kolonialen. Daarom zette de Belgische regering een militaire interventie op en in allerijl werden troepen en vliegtuigen naar Congo gezonden. O.a. de 3e Marscompagnie VVE (Vliegveld Verdedigings Eenheden) werd op 17 juli 1960 met twee Douglas DC-6en van Sabena naar Usumbura (tegenwoordig Bujumbura in Burundi) gevlogen.

Graf van Kapitein Hubert De Ketelaere

Periode: Na 1958
Type: Begraafplaats
Militair of Burger: Militair
Status: Niet van toepassing
Datum registratie: 
08/06/2017
Datum gebeurtenis: 
13/05/1959
Locatie: 
kerkhof van Bunsbeek, Bunsbeekdorp (straatnaam)

Hubert De Ketelaere, geboren te Heist, 11augustus 1928, behoorde tot de 112e Promotie leerling-piloten, behaalde zijn vleugels op 27 januari 1950.

Monument voor crew Wellington IC DV786 GT 156 Sqn RAF

Periode: WOII
Type: Monument
Militair of Burger: Militair
Status: Niet beschermd
Datum registratie: 
03/06/2017
Datum gebeurtenis: 
03/06/1942
Datum inhuldiging: 
02/06/2017
Locatie: 
Pleintje rechtover Tapasbar Havana Club, Bollestraat 47. Pleintje op de kruising tussen Bollestraat en Eeckhoutveldweg.
In de nacht van 2 op 3 juni 1942, om 02.41 uur, stortte in de velden van het gehucht Linthout in Brussegem (Merchtem) de Britse Vickers Wellington IC DV786 GT bommenwerper van 156 Sqn neer.
Het toestel was op 2 juni om 23.38 uur opgestegen in Alconbury (Engeland) om samen met nog 195 andere bommenwerpers, vertrekkend van op andere vliegvelden, het Ruhrgebied en meer bepaald de stad en regio rond Essen te gaan bombarderen.
 
Op de terugweg werd het toestel neergehaald door een Duitse Bf 110 nachtjager van 6./NJG1 (zesde Staffel van Nachtjagdgeschade

Graf René de Caritat de Peruzzis

Periode: Tussen WOI en WOII
Type: Begraafplaats
Militair of Burger: Burger
Status: Niet beschermd
Datum registratie: 
30/05/2017
Eigenaar: 
Gemeente
Locatie: 
Begraafplaats van Etterbeek in Wezembeek-Oppem
René de Caritat de Peruzzis was lid van de Club d’Aviateurs de Bruxelles en nam in 1930 o.a. deel aan de rally van het Château d’Ardenne. 

Herdenkingsbank voor de bemanning van Blenheim R3896/LS-X van 15 Squadron

Periode: WOII
Type: Gedenkteken
Militair of Burger: Militair
Status: Niet van toepassing
Datum registratie: 
25/04/2017
Datum gebeurtenis: 
07/07/1940
Datum inhuldiging: 
28/06/2014
Locatie: 
Op de dijk van het Boudewijnkanaal te Dudzele

Op 7 juli 1940 stortte een Blenheim IV neer aan de Herdersbrug over het Zeekanaal (tegenwoordig Boudewijnkanaal) te Dudzele. Het vliegtuig maakte, met twee andere van 15 Squadron, een verkenningsvlucht van de regio tussen de Belgische kust en Gent. Een van de drie toestellen keerde bijna onmiddellijk terug wegens problemen; het tweede toestel rondde zijn missie succesvol af en keerde zonder problemen terug naar Engeland. De derde Blenheim, R3896/LS-X, wijzigde enkele keren zijn koers alvorens aanstalten te maken om de gasmeter van Brugge te bombarderen.