Vliegtuigcollectie van Michel Pont, Kasteel Savigny-lès-Beaune

Periode: Na WOII tot 1958
Periode: Na 1958
Type: Collectie
Militair of Burger: Burger
Militair of Burger: Militair
Status: Niet van toepassing
Datum registratie: 
23/10/2017
Eigenaar: 
Michel Pont
  • © Frans Van Humbeek, 08/09/2017© Frans Van Humbeek, 08/09/2017© Frans Van Humbeek, 08/09/2017
  • © Frans Van Humbeek, 08/09/2017© Frans Van Humbeek, 08/09/2017© Frans Van Humbeek, 08/09/2017
  • © Frans Van Humbeek, 08/09/2017© Frans Van Humbeek, 08/09/2017© Frans Van Humbeek, 08/09/2017
  • © Frans Van Humbeek, 08/09/2017© Frans Van Humbeek, 08/09/2017
Locatie: 
Kasteel Savigny-lès-Beaune, Place Fournier
Midden in de Bourgogne staat een kasteel met een museum. Niet zomaar een museum: het kasteel van Savigny-lès-Beaune heeft zowel binnen zijn muren als in het park er rond diverse verzamelingen. Iedereen komt er een zijn trekken: liefhebbers van oude Abarth-racewagens, motoren, tractoren, oude werktuigen van de wijnbouw, brandweerwagens, een gigantische verzameling vliegtuigmodellen en ongeveer honderd militaire vliegtuigen.
 
De eigenaar, Michel Pont, kwam ook in België shoppen en zijn verzameling telt een aantal vliegtuigen van de Belgische Luchtmacht met daarnaast ook nog enkele vliegtuigen die hij her en der in België op de kop kon tikken. We geven hierbij een kort overzicht van de ex-Belgische vliegtuigen die nu (of in het verleden) tot zijn verzameling behoorden. We geven ook aan welke toestellen we tijdens ons bezoek zelf hebben gezien.
 
FA55 General Dynamics F-16A Fighting Falcon naar het museum in 2014 (gezien HF september 2017.)
FU45 Republic F-84F Thunderstreak naar het museum in 1987 (gezien HF september 2017.)
FU97 Republic F-84F Thunderstreak was in gebruik als decoy op Bierset. Voor het eerst gezien in Savigny-Lès-Beaune in 2010. Is geschilderd in kleuren van de Franse Luchtmacht als ‘4-VF’ maar is blijkbaar nog altijd niet geassembleerd.
Naast FU45 heeft of had het museum nog een aantal onvolledige ex Belgische F-84F of onderdelen ervan zoals FU21, FU29 (vertikaal staartvlak, gezien HF september 2017), FU31 (te assembleren, gezien september 2017), FU116, FU123. Een groot aantal van deze ‘Streaks is blijkbaar afkomstig van de decoys van Bierset. Minstens een paar liggen op de schroothoop ergens achteraan het museum.
FR26 Republic RF-84F Thunderflash had een ongeval op 22.10.1970 te Bierset en werd uiteindelijk als onherstelbaar beschouwd. Na een tijdje in opslag werd het verkocht als oud ijzer aan ene Mr. Meys te Kalken. En daar kon Michel Pont het in 1988 op de kop tikken. Het werd hersteld met onderdelen van o.a. F-84F FU21 (gezien HF september 2017.)
FR34 Republic RF-84F Thunderflash  stond van omstreeks 1976 tot de sluiting van de militaire basis Bierset opgesteld als poortwachter. Ging daarna in opslag en werd een eerste maal in Savigny-lès-Beaune gezien in 2011.
FX90 Lockheed F-104G Starfighter stond in opslag te Koksijde sedert 23.9.1982. Tijdens de airshow/open deur van 9.7.1987 werd deze F-104G beschadigd door een Duitse MBB Bö105P helikopter. Verhuisde eind 1988 naar Savigny-les-Beaune (gezien HF september 2017.)
FC08 Lockheed TF-104G Starfighter stond in opslag op Koksijde sedert 26.3.1981. Werd gebruikt om te testen of en hoe een F-104G in een C-130 kon geladen worden en werd daarbij beschadigd. Eind 1988 verhuisde ook deze naar Savigny-Lès-Beaune (gezien HF september 2017.)
BA08 Dassault Mirage 5BA ging op 13.1.1994 naar Weelde voor opslag. Verkocht aan SAGEM in 1999. Vanaf 2010 gezien in Savigny-Lès-Beaune (gezien HF september 2017.)
BA33 Dassault Mirage 5BA stond minstens vanaf januari 1994 in Weelde voor opslag. Verkocht aan SAGEM in 1999. Vanaf 2011 gezien in het museum van Savigny-Lès-Beaune. Geveild door het museum op 15.4.2012 maar waarschijnlijk niet verkocht en stond in 2014 en 2015 nog in het museum.
BA35 Dassault Mirage 5BA beschadigd toen de motor ontplofte te Bierset op 25.1.1979. Buiten gebruik gesteld en verkocht als oud ijzer in 1979 aan G. Deloze te Beveren aan de Ijzer. In 1989 verkocht aan het museum van Savigny-Lès-Beaune. Zou vanaf 2004 in het luchtvaartmuseum van Hermeskeil, Duitsland, staan als “13-PL” van de Franse Luchtmacht. In elk geval zijn niet originele onderdelen gebruikt want de staart is niet afkomstig van een Mirage 5BA en de neus komt blijkbaar van een Mirage IIIC. De originele staart van BA35 werd in de technische school van de Luchtmacht te Saffraanberg als didactisch materiaal gebruikt en later afzonderlijk verkocht; in 1997 stond hij bij een handelaar in oude metalen te Peutie.
BR19 Dassault Mirage 5BR beschadigd bij een ongeval op 20.12.1989 te Bierset-Awirs; de staart is later gezien in het museum van Savigny-Lès-Beaune.
BR24 Dassault Mirage 5BR op 10.1.1994 naar Weelde voor opslag. Verkocht aan SAGEM in 1999; dit was de laatste Belgische Mirage die uit Weelde naar Frankrijk vertrok. In 2011 voor het eerst gezien in het museum van Savigny-Lès-Beaune in kleuren van de Franse Luchtmacht.
ID44 Hawker Hunter F4 werd door het Koninklijk Legermuseum geruild met het Musée de l’Air van Le Bourget en werd omstreeks 1989 uitgeleend aan het museum van Savigny-lès-Beaune. Daar werd hij in 2003 onder handen genomen en herschilderd in de kleuren van 350 Squadron met de rode Ambiorix-vleugels op de neus. Hij stond er tentoongesteld tot omstreeks 2014 en korte tijd later keerde hij terug naar het museum in Le Bourget (inderdaad niet meer aanwezig in september 2017.)
SE-DCF  Armstrong Withworth-built Gloster Meteor TT Mk.20 vloog van Keulen naar Gosselies op 2.5.1969 (maar datum ook gemeld als 11.5.1969). In beslag genomen te Gosselies op 11.5.1969 omdat de bestemming mogelijk Biafra was. Bleef vele jaren buiten staan te Gosselies. Was naar verluid bestemd voor het Koninklijk Legermuseum te Brussel maar bleef al die tijd staan te Gosselies. In 1989 gekocht door Michel Pont. Deze staat tentoongesteld buiten maar ziet er op het eerste zicht anoniem uit en dus misschien niet dadelijk herkenbaar als SE-DCF (gezien HF september 2017.)
SE-DCH Armstrong Withworth-built Gloster Meteor TT Mk.20  vloog van Keulen naar Gosselies op 2.5.1969 (maar datum ook gemeld als 11.5.1969). In beslag genomen te Gosselies op 11.5.1969 omdat de bestemming mogelijk Biafra was. Bleef vele jaren buiten staan te Gosselies. Was naar verluid bestemd voor het Koninklijk Legermuseum te Brussel maar bleef al die tijd staan te Gosselies. In 1989 gekocht door Michel Pont. De cockpit van SE-DCH is binnen tentoongesteld. In 2016 lag de staart buiten op de ‘schroothoop’ . Staart gezien HF september 2017. De cockpitsectie van de SE-DCH staat niet meer in dit museum.
I-MACL Aermacchi AL-60B2 maakte een noodlanding te Froidchapelle wegens motorproblemen bij het opstijgen van Gosselies op 27.7.1978 en raakte daarbij beschadigd. Het vliegtuig stond daarna een tijdlang in opslag op Gosselies tot het omstreeks 1985-1986 aan het Koninklijk Legermuseum overgedragen. Ergens rond 1989-1990 verwierf Michel Pont het voor zijn museum. Het werd er een tijdlang tentoongesteld in fictieve Amerikaanse militaire kleuren met nummer 89420 maar schijnt al enige tijd geen deel meer uit te maken van de tentoongestelde vliegtuigen.
De Fouga CM.170-1 Magister MT-33 staat ook opgesteld in dit museum (gezien in september 2017.)