Monument crash Sabena Boeing B707-329 OO-SJB

Periode: Na 1958
Type: Monument
Militair of Burger: Burger
Status: Niet beschermd
Datum registratie: 
31/12/2005
Datum gebeurtenis: 
15/02/1961
Datum inhuldiging: 
10/02/2001
Eigenaar: 
Berg
  • © Frans Van Humbeek, 15/01/2001© Hubert Verstraeten, 10/2006
Locatie: 
Hoek Lemmekenstraat, Dijkstraat

Op woensdagmorgen 15 februari 1961 werd de wijk “Lemmeken” te Berg opgeschrikt door een neerstortend vliegtuig. Veertig jaar na datum werd op de plaats van de ramp een arduinen gedenksteen onthuld. De gezaagde punt van het monumentje wijst naar het drukke luchtruim boven Berg.

De Sabena Boeing B707-329 OO-SJB was op 15 februari 1961 om 02.06 GMT opgestegen van baan 22R van New-York. Aan boord van de vlucht naar Zaventem bevonden zich 61 passagiers en 11 bemanningsleden. Onder de passagiers bevond zich een groep van 17 kunstschaatsers die op weg waren naar de wereldkampioenschappen te Praag. Om 08.36 uur vloog de “Bravo” over Dover, op een hoogte van 38.000 voet. De Boeing begon aan de daling tot op 20.000 voet en nam contact op met Brussel voor de meest recente weerrapporten. De zichtbaarheid op Brussel bedroeg 3.500 meter, kalme wind kwam uit het zuiden, het was 7°C. Technische problemen leken onbestaand, in de cockpit verliep alles rustig, de cabine had zich klaar gemaakt voor de landing. Zo’n vijf minuten voor het moment van de crash vroeg “Approach” aan de OO-SJB om de “Tower” te contacteren. Op dat moment ging alle radiocontact verloren.

Verschillende getuigen zagen het vliegtuig de nadering beginnen voor baan 20. Op een hoogte van zo’n 300 voet onderbrak het toestel de finale landingsfase en draaide naar links om terug te stijgen tot zo’n 1500 voet om vervolgens drie bochten van 360° te maken boven het grondgebied van Steenokkerzeel en Berg. Het vliegtuig verloor snelheid en kwam om 10.05 uur in een steile hoek neer bij het Duyestbos, nabij de Lemmekenstraat en de Dijkstraat te Berg, op slechts 2 km ten NO van baan 20. De romp van het vliegtuig werd bij de inslag totaal vernield, de vleugels zouden uitbranden.

De hulpdiensten hadden het zeker niet gemakkelijk met het ruwe terrein maar waren vlug ter plaatse. Enkele omwonenden waren eerst bij het wrak. Het was hen vlug duidelijk geworden dat na de crash hier geen hulp meer kon baten. Theo De Laet, die op het ogenblik van de ramp aan het werk was op het aldaar gelegen witloofveld, werd op slag gedood. Zijn werkmakker, Marcel Lauwers werd zwaar gewond maar overleefde de ramp. Rond 15 uur kwamen de koning en de koningin de wijk bezoeken. Alle lichamen werden naar een lokaal van de Regie der Luchtwegen op de luchthaven gebracht. Onderzoeksteams uit o.a. de Verenigde Staten kwamen met gegevens om de lichamen te identificeren.

Precies op de plaats van de crash staat nu een nieuwe villa. De eigenaars waren niet op de hoogte gebracht dat op hun bouwgrond een vliegtuig was neergekomen. Tijdens de bouwwerken kwamen nog heel wat kleine onderdelen van de B707 naarboven, ze worden zorgvuldig bewaard door de bewoners van het huis. Op de hoek van de Lemmekenstraat en de Dijkstraat werd op 10 februari 2001 een gedenksteenonthuld, een mooi monumentje datgeschonken werd door Sabena. Tijdens de herdenkingsplechtigheid was de maatschappij vertegenwoordigd door Jacques Waldeyer, Vice President Flight Operations van Sabena.

De inwoners van Berg zijn de ramp zeker niet vergeten. Omdat zoveel leden van de Amerikaanse kunstschaatsploeg waren omgekomen, bleven ook de Amerikanen de ramp gedenken.

Op de foto zien we hoe Burgemeester Jean Meeus, Bertha Govaerts en Juliette Pelgrims bloemen neerleggen bij het monument. Bertha was één van de eerste op de plaats van de ramp. Juliette is de weduwe van Marcel Lauwers, de witloofkweker die ernstig gewond werd.

Meer informatie over deze crash is te vinden in het boek ‘Sabena 548, de laatste vlucht van Juliet Bravo’ van Kevin Cleynhens (www.hangarflying.be/nl/content/sabena-548-de-laatste-vlucht-van-juliet-b...).