Monument voor de bemanning van Short Stirling BK817/AA-B van 75 Squadron

Periode: WOII
Type: Monument
Militair of Burger: Militair
Status: Niet beschermd
Datum registratie: 
25/09/2006
Datum gebeurtenis: 
12/06/1943
  • © Paul Van Caesbroeck, 24/08/2006© Piet Bouma, 24/04/2011© Piet Bouma, 24/04/2011
Locatie: 
Chaumont (straatnaam) in het gehucht Froidthier

Lokatie

In de nacht van 11 op 12 juni 1943 steeg Short Stirling III serial BK817/AA-B van 75 (New Zealand) Squadron op voor een missie naar Düsseldorf.
Rond halftwee ’s nachts werden ze het slachtoffer van een nachtjager. Oblt Wilhelm Telge van Stab II./NJG 1 (basis Sint-Truiden) claimde die nacht zijn negende van in totaal 12 overwinningen.  Enkele maanden later, op 1 september 1943, kwam hij zelf om het leven bij een nachtelijke botsing met een viermotorige bommenwerper.
De Stirling kwam neer op het gehucht Chaumont van Froidthier, tegenwoordig deel van Thimister-Clermont. Het vliegtuig vloog in brand, verloor een stuk vleugel en ontplofte tenslotte op zo’n honderd meter hoogte.
De bemanning bestond uit S/L Ronald H. Laud (piloot), Sgt John H. Russell (co-piloot), Sgt Aubrey R. Waite (boordwerktuigkundige), Sgt Hugh S. McQuade (navigator), Sgt Henry S. Mulholland (bommenrichter), F/S Thomas Whatmough (radio-operator), Sgt Frederick J. Hawkins (bovenkoepelschutter) en Sgt M.K. Matthews (straatschutter). Allen staartschutter Matthews overleefde de klap en kwam in krijgsgevangenschap terecht. De resten van de andere bemanningsleden werden begraven op het kerkhof voor piloten en bemanningsleden van het vliegveld Sint-Truiden. Na de oorlog werden ze overgebracht naar het CWGC kerkhof te Heverlee.        
In het gehucht Chaumont staat een gedenkteken voor de bemanning van Stirling BK817. Zoals op de foto’s te zien is, werd de gedenkplaat ergens tussen 2006 en 2011 vervangen.
In 2015 signaleerde Dany Ernst van Froidthier aan de website 75nzsquadronrembered dat er onderdelen van het vliegtuig en zijn lading werden opgegraven. De foto’s tonen een motor en twee Browning machinegeweren van de neuskoepel evenals kleinere onderdelen zoals brandbommen. Voorlopig is er niet meer bekend over deze opgravingen en alle bijkomende info is welkom.