KBAM

Periode: Na 1958
Type: Collectie
Militair of Burger: Militair
Status: Niet beschermd
Datum registratie: 
27/01/2010
Datum gebeurtenis: 
20/01/2010
Datum inhuldiging: 
20/01/2010
Eigenaar: 
KBAM vzw
  • ©Fotosectie Kleine-Brogel, 10/01/2010©Fotosectie Kleine-Brogel, 10/01/2010©Frans Van Humbeek, 10/00/2010
Locatie: 
Op de vliegbasis van Kleine-Brogel

Op 20 januari 2010 opende het Kleine-Brogel Air Museum (KBAM) officieel zijn deuren. In Hof Bergendal gaf Roger Lams, de voorzitter van Kleine-Brogel Air Museum vzw, toelichting bij het ontstaan van het museum. Lams begon zijn toespraak met de veelzeggende woorden “In den beginne was er niets en toen werd Snor geboren”. Het is inderdaad Jos “Snor” Palmers die aan de basis lag van dit museum. Snor is de gekende verzamelaar van alles wat te maken heeft met het 31ste Tijger-smaldeel en van “wat vliegt en niet te zwaar is om mee te nemen naar zijn museum”.

In 2004 vond zijn collectie nog een plaats in een oude schuur langs de Maarlose Dijk. De toenmalige bevelhebber van de 10de Wing, Kol. Vl. Van Caelenberge, zag het historisch belang in voor Kleine-Brogel en bood Jos loods 140 aan op de vliegbasis. In 2006 richtte Kol. Vl. Wouters een eerste oproep aan oudgedienden van de 10de Wing om mee te werken aan de oprichting van een museum. Hij nam ook de beslissing om blok 9 toe te wijzen als definitieve locatie voor een volwaardig museum van de 10de Wing. De vzw Kleine-Brogel Air Museum (KBAM) werd opgericht en de groep vrijwilligers werkte zich in het zweet om de gebouwen op een gepast manier te renoveren en te voorzien van een moderne infrastructuur. De broodnodige financiële steun kwam van het Forum voor Erfgoedverenigingen en van enkele bedrijven en geldschieters. De gemeente Peer zorgde voor een renteloze lening. Ook Lockheed Martin Aeronautics en het Amerikaanse 701 Munition Support Squadron steunden het KBAM.

Roger Lams: “Onze mensen hebben twee jaar lang hun maandagen en woensdagen opgeofferd aan dit museum. Dat doen ze omdat ze zich hier goed voelen en de geschiedenis van “KeeBee” in ere willen houden, met veel respect voor de rijke historiek en voor de piloten en bemanningsleden die tijdens de militaire operaties zijn verongelukt”. Ook Roger Lams werd door zijn collega’s oprecht bedankt voor zijn formidabele inzet en zijn organisatietalent. Tot de avond voor de opening hadden vrijwilligers hard gewerkt om alles piekfijn in orde te krijgen.

De tentoongestelde vliegtuigen staan opgesteld aan Hof Bergendal. Het gaat hem om een F-84G Thunderjet, een F-84F Thunderstreak, een F-104G Starfighter en een Fouga Magister.

Voor de ingang van het museum stonden enkele voertuigen van de smaldelen zoals een pilotenbus en een Jaguar met tijgerbeschildering. Theo Kelchtermans gaf zijn Willy’s Jeep uit 1953 in bruikleen aan het museum.

In acht kamers wordt chronologische uitleg verschaft over de aanleg, de bezetting en de operaties met de verschillende vliegtuigtypes van 1944 tot op heden.

Er is ook een documentatiecentrum met de Daily Flight Logs and Flight Authorisation Forms. Hierop staan alle vliegtuigbewegingen vermeld, namen van de bemanningsleden, tijden, enz. Deze boeken vormen werkelijk het hart van de geschiedschrijving rond “KeeBee”.

Vanaf 2 februari 2010 zal het KBAM op dinsdag en donderdag geopend zijn, telkens van 13.30 tot 16.30 uur. Voor groepsbezoeken moet de PR-dienst van de basis gecontacteerd worden. Individuele bezoekers moeten enkel hun identiteitskaart afgegeven aan de ingang van de basis. Gemotiveerde gidsen staan klaar om u door het museum te loodsen. De gidsen zijn meestal ex-militairen van de 10de Wing, mannen die de geschiedenis van de basis door en door kennen. Voor meer info kan je best naar de website van het museum surfen http://kbam.be.

Op de foto van de inhuldiging: tussen de charmante dames staan v.l.n.r. Kol. Vl. Frederik Vansina (bevelhebber van de vliegbasis), burgemeester Theo Kelchtermans, Gen. Maj. Vl. Claude Van de Voorde en KBAM-voorzitter Roger Lams. Kol. VL Vansina knipte het lint door.