Douglas C-47 K-31/OT-CNR

Periode: Na WOII tot 1958
Periode: Na 1958
Type: Vliegtuig
Militair of Burger: Militair
Status: Niet beschermd
Datum registratie: 
07/03/2015
Eigenaar: 
Geert Gesquiere
  • © Jean-Pierre Decock© Frans Van Humbeek, 20/07/2015© Frans Van Humbeek, 20/07/2015
  • © Manu Godfroid, 20/07/2015© Manu Godfroid, 20/07/2015© Manu Godfroid, 20/07/2015
  • © Manu Godfroid, 20/07/2015© Manu Godfroid, 20/07/2015© Manu Godfroid, 20/07/2015
Locatie: 
Lenestraat 13 te Westouter

Lokatie

Geert Gesquiere is een fabrikant van allerlei landbouwaccessoires zoals transportbanden, valbrekers, onderlossers, rollenleestafels, borstelmachines, kluitenscheiders. Bijna veertig jaar ligt er op zijn terrein een C-47 Dakota van de Belgische Luchtmacht.
Het vliegtuig, c/n 32812/16064, USAF serial 44-76480, diende aanvankelijk bij de Royal Air Force met serial nummer KN391. Het kwam terecht in Zuid-Oost Azië, eerst bij 353 Squadron, daarna bij 215 Squadron. In oktober 1947 kwam het terug naar Groot Brittannië om achtereenvolgens aan 32 en 12 Maintenance Unit toevertrouwd te worden. In januari 1950 kwam het dan bij de Belgische Luchtmacht terecht als K-31 met radio call-sign OT-CNR. Bij de Belgische Luchtmacht diende de Dakota uiteraard bij de 15e Transportwing te Melsbroek. Het toestel werd onder andere voor luchtfotografie gebruikt en spendeerde ook enkele jaren in Belgisch Congo.
In 1971 was het overbodig geworden en op 19 oktober 1971 kwam het op Koksijde terecht voor opslag met 6765 vlieguren op de teller. In januari 1972 werd het overgedragen aan de Dienst Domeinen van het Ministerie van Financiën; deze dienst heeft als opdracht het verkopen en te gelde maken van alle overtollige overheidseigendommen. Uiteindelijk werd het op 17 juli 1972 verkocht aan de Britse firma A.J. Walter Aviation Ltd. Waarschijnlijk was deze firma alleen geïnteresseerd in die delen van het vliegtuig die nog als reserveonderdelen konden dienen zoals motoren en instrumenten. Het lege karkas bleef te Koksijde achter.
Eind jaren zeventig kwam de romp van K-31 in handen van Geert Gesquiere die het op zijn erf deponeerde. En daar ligt het vliegtuig nog steeds, weliswaar niet meer in zo’n goede staat.
Op 18 juli 2015 gingen enkele redactieleden van www.aviationheritage.eu ter plaatse kijken, de romp ligt er nog steeds.