Cockpitsectie van Mirage 5BA BA27

Periode: Na 1958
Type: Technologie
Militair of Burger: Militair
Status: Niet van toepassing
Datum registratie: 
07/02/2016
Eigenaar: 
privé-bezit
  • © Luc Wittemans, 28/12/2015© Luc Wittemans, 28/12/2015

In 1968 besloot de Belgische regering om de verouderde F-84F Thunderstreaks van de 2e Wing en de RF-84F Thunderflashes van het 42e Recce Squadron te vervangen door de Mirage 5BA van Dassault. Op 6 maart 1970 maakte de eerste Belgische Mirage 5BA zijn eerste vlucht te Melun-Villaroche in Frankrijk. De rest zou in België gebouwd worden en geassembleerd door SABCA. BA27 was één van deze door SABCA gebouwde exemplaren en werd op 28 augustus 1971 aan de Belgische Luchtmacht geleverd. Alle foto's van BA27 tonen het toestel zonder squadron-embleem of met de blauwe Cocotte van het 8e Squadron (vanaf ongeveer 1984). Na zijn uitdienstneming stond hij nog een tijdje op Bierset (nog gezien op 10 november 1993) om dan naar Weelde te verhuizen (januari 1994 tot minstens 1999). Omstreeks 2000 kocht het Franse elektronicabedrijf SAGEM een aantal Belgische Mirages. SAGEM had eind jaren tachtig het contract binnen gehaald voor de levering van de avionics voor het MirSIP moderniseringsprogramma van de Belgische Mirages maar hun bedoelingen met de resterende, niet geüpdate toestellen zijn nooit duidelijk geweest. Ze werden in elk geval te Weelde weggehaald en langs de weg naar Frankrijk vervoerd. En zo verdween BA27 en zijn soortgenoten een tijdje uit het zicht; er is zelfs al geschreven dat ze allemaal verschroot werden maar dat bleek uiteindelijk niet correct te zijn. SAGEM ging ondertussen op in de Safran-groep en de Mirages zitten nu bij SOFEMA, een bedrijf met als bekendste aandeelhouders Airbus, Dassault, Renault, Safran en Thales. SOFEMA is gespecialiseerd in verkoop en bemiddeling bij aan/verkoop van zowel militaire en burgerlijke voer- en vliegtuigen. Recent doken de Belgische Mirages opnieuw op op allerlei plaatsen en bij veiligen. Zo is BA27 op 28 mei 2010 gezien bij Association Dassault Passion te Bordeaux. De cockpitsectie kwam via een Parijse verzamelaar terug in België terecht bij een gepensioneerde Mirage-piloot. Het heeft er een goede thuis gevonden en wordt gepamperd door enkele leden van de Mirage Pilots Association. De bedoeling is om de cockpit terug zo volledig mogelijk te maken en alle functies ‘live’ te krijgen. Dit werk is al ver gevorderd. In een tweede fase willen ze er ook geluid bij brengen en beelden projecteren zodat iemand die in de cockpit zit, de sensaties van het opstartten kan voelen. De cockpit staat op privéterrein en is niet toegankelijk voor bezoekers. Als voetnoot kunnen we hier nog aan toevoegen dat de staart van BA27 tegenwoordig in een houthandel staat in Montfort l'Amaury in Frankrijk.